Oversikt over kampanjer 2023
Sommersesongen er allerede godt i gang, og det yrer av liv i gatene. Det har nesten blitt dagligdags å høre summingen av engelsk, tysk og norske dialekter fra nært og fjernt , selv på dager uten cruise😊 - det er utrolig kjekt og motiverende. Kampanjene for 2023 har allerede vært i aksjon noen måneder, og vi gir oss ikke med det!
For å nå folk med riktig budskap, bruker vi Innovasjon Norges analyse for motivasjon til å utforme innhold i kampanjene. Vi har valgt å bruke fem av segmentene fra analysen som vi mener passer med de reiselivsaktørene og produktene som er å tilby i vår region.
Dette er våre segmenter:
Vi ønsker å treffe publikum i alle fasene: oppdage, vurder og velge, planlegge og gjennomføre. I år har vi derfor valgt å dele opp kampanjene etter hvor i kundereisen gjesten er.
I den første fasen ønsker vi å fange oppmerksomheten til mulige gjester gjennom inspirasjon. Dette er en tidlig fase, hvor det er stemning, fine bilder, og inspirerende tekster som driver innholdet.
I de neste fasene ønsker vi å treffe gjestene med gode verktøy som gjør det enkelt å velge Haugalandet som reisemål med gode planleggingsverktøy og oppdatert informasjon. I siste fasen, når gjestene er her, ønsker vi å få flere til å bli lenger og besøke flere attraksjoner og aktører.
Felles for alle kampanjene er at vi tar med oss erfaringer og analyser fra tidligere års kampanjer. Denne erfaringen er gull, og vi kan gjøre små og store justeringer slik at vi både får mer igjen for pengene vi putter inn og at vi blir mer treffsikre med budskapet vårt.
Inspirasjon til å oppdage Haugalandet
De første kampanjene startet før påske, hvor vi sammen med Fjord Norge hadde to ulike kampanjer i Tyskland og Nederland. Konseptene for de to kampanjene ble kalt Passion for the ocean og Fjord secrets. Målgruppene for motivasjon er knyttet til segmentet de eventyrlystne.
Norgeskampanjen 2023
Neste kampanje ut var også for å gi inspirasjon, men denne var kun rettet mot det norske publikum. Kampanjen ble kjørt i samarbeid med Visit Ryfylke. Denne gikk live i midten av mai, og skal gå til midten av august hvor budskapet endres underveis til først å handle om å planlegge sommeren, til å handle om å forlenge sommeren. For årets norgeskampanje, jobber vi ut ifra antakelsen om at nordmenn fortsatt vil være vår viktigste målgruppe. Vi gjenbruker mange av elementene fra tidligere års kampanjer, og styrker ressursene våre innen distribusjon og optimalisering underveis.
Skjermdump fra annonse på VG:
Her bruker vi alle de fem av segmentene. Kanalene vi bruker er egne flater på Meta, samt Schibsted og noe print.
Landingssider for de ulike segmentene og ulike faser av sommeren:
• Hovedside: Klar for årets sommerferie?
• Opplev Nasjonale skatter på bilturen
• 10 tips til deg som ønsker en aktiv ferie!
• Den perfekte bilferien for barnefamilien
Eksempel på noen av annonsene:
Planlegging og gjennomføring ved hjelp av gode verktøy
Vi har også ute en kampanje som retter seg mot de som allerede har valgt å reise til Haugalandet, og de som bor her. Målet her er å gi besøkende gode verktøy til å oppleve mer og bli lenger i regionen. Her har vi delt opp i målgrupper basert på nasjonalitet, hvor de som har innstillingene sine på engelsk eller tysk vil få opp annonsene på sitt språk.
Her er vi mindre opptatt av inspirasjon, og mer på hva som kan oppleves her og nå eller innen de nærmeste dagene, samt praktisk informasjon om åpningstider og avstander. Vi ønsker med denne typen kampanje å gjøre alle de gode opplevelsene så tilgjengelig for våre gjester som mulig, slik at de enkelt finner veien inn døren din.
Disse kjører vi på norsk, engelsk og tysk.
Ting å gjøre
Budskapet i denne er at tilgjengelighet er nøkkelen til en god opplevelse, og nå har vi gjort det enda enklere for deg å finne frem til det som faktisk er åpent når du skal finne på ting å gjøre: Landingsside
Dagsturer
Dagsturer med forslag til program som gjør sommeren på Haugalandet komplett:
Hva skjer?
Arrangement kalenderen, løftes frem for å få flere til å besøke kulturtilbud og arrangementer gjennom sommeren. Budskapet er at på våre nettsider finner du den mest komplette arrangement kalenderen på Haugalandet. Landingsside
Inspirasjon til høsten, det er flott å besøke Haugalandet hele året
Så tilbake til inspirasjon igjen. Dette er en evig karusell, hvor vi kontinuerlig jobber for å holde oss varme i de markedene vi anser som viktigst. Vi har snart ute en kampanje, sammen med Fjord Norge, i flere europeiske land for å inspirere til å oppleve Vestlandet om høsten. Her har vi en flott ny film som vi filmet i fjor høst, hvor flotte naturopplevelser både i Åkrafjorden og på Utsira har fått en sentral plass.
Utkast til kampanjefilm, ikke ferdig tekstet og uten logo:
Og til slutt, en helt lokal kampanje
Beslutningen om å integrere våre nettsider med andre vestlandsdestinasjoner og Fjord Norge har initiert en rekke forandringer i vårt arbeidsmønster og vår kommunikasjon. Dette har i hovedsak vært positivt, selv om vi også har støtt på noen utfordringer. Særlig ovenfor lokalbefolkningen i forhold til hvem som er avsender.
For et nasjonalt og internasjonalt publikum har ikke denne kommunikasjonen vært problematisk. Det er en styrke å være en del av fjordnorway.com. Det er et sterkere merke, en større plattform der Norges største attraksjoner drar et stort publikum til våre sider. Nasjonale og internasjonale turister er ikke interessert i hvem vi er som selskap, og søker ikke opp visit-selskaper eller destinasjonsselskaper. De er kun opptatt av hva de kan oppleve.
Når det gjelder det lokale publikum, er det flere grunner til at vi mener de har andre behov og interesser. Siden lanseringen i desember 2021 har vi kommunisert ganske klart til våre medlemsbedrifter, og vi har oppfattet at de for det meste er oppmerksomme på og positive til denne forandringen. Nå ønsker vi å gjøre haugalendingene oppmerksom på at det er lokale krefter som publiserer inspirasjon og informasjon om reiselivet på fjordnorway.com, om Haugalandet.
Når det er sagt, visithaugesund.no fører fortsatt besøkende til "vår" del av fjordnorway.com, og i sosiale medier finner publikum oss som Visit Haugesund.
Det kjøres i disse dager også en sak i Amedia/ Haugesunds Avis, om nettsidene våre og den jobben destinasjonsselskapet gjør.