Hvilket ansvar har turisten selv for å skape en god opplevelse?
Foto: Fjordnorway.com
Etter flere tilbakemeldinger gjennom sommeren kjente vi på et behov for å skrive en sak om det å være ansvarlig turist, og selv ta ansvar for å skape en god reiseopplevelse.
Flere aktører har i møte med gjester opplevd at de reiser til ulike steder med samme forventninger - og på denne måten legger til rette for at opplevelsen blir dårligere. Om du som turist besøker et lite øysamfunn eller tettsted med samme forventning til åpningstider, tilgjengelighet og ressurser som du har til de større byene eller all-inclusive reisen til syden, sier det seg selv at forventningene sjelden kan innfris.
Denne saken handler enkelt og greit om at vi som reisende må omfavne lokale variasjoner, ha realistiske forventninger og forberede oss litt på forhånd. Resultatet av dette? Som turist er du selv med på å skape en enda bedre opplevelse, både for deg og for de lokalsamfunnene du besøker.
Vi håper denne saken kan bidra til å minne våre gjester om å gjøre litt forberedelser på forhånd samt være åpne for de lokale variasjonene som er. Grunnen til at du reiser ut i distriktet, til de mindre stedene, er vel nettopp for å oppleve noe annerledes?
Har du tanker og/eller innspill på dette temaet eller savner du noe i artikkelen? Del gjerne med oss!