Kontinuerlig forbedring av nettsidene og viktigheten av å navigere med innsikt
I desember 2021, inngikk vi et samarbeid med andre destinasjonsselskap på Vestlandet og lansdelsselskapet Fjord Norge for å skape en plattform dedikert til reiseinspirasjon, turistinformasjon og reiseplanlegging på tvers av destinasjoner. Siden det har vi jevnlig overvåket, evaluert og forbedret.
Målet vårt? Å sammen skape Vestlandets fremste verktøy for reiseplanlegging og informasjon.
Kjernen av våre nettsider er gode produktoppføringer og kvalitetsinnhold.
Å navigere på våre nettsider kan sammenlignes med en faktisk
reise på vestlandet: Enten man søker etter kjente attraksjoner eller skjulte
perler, er det å finne frem nøkkelen til en god opplevelse.
Derfor har vi de siste månedene gjennomført ulike brukerundersøkelse for å optimalisere nettsidene både for å sørge for at vi har det innholdet brukere trenger og for at brukere skal finne innholdet de søker etter.
Slik har vi gått frem for å få god innsikt
Nettsidestatistikk
Google Analytics gir oss statistikk over bruk av nettstedet og reiseplanleggeren.
Vi ser hvordan brukerne våre klikker seg rundt i nettstedet.
Hovedfunn
73% av nye brukere kommer fra organisk trafikk.
De fleste lander på inspirasjonssider.
Nettsiden brukes mye mer enn appen.
Toppoppgaveanalyse
Gir oss svar hva brukeren kom for å gjøre på
nettsiden og om hen fikk gjort det hen kom for.
Vi ser hvilke temaer eller oppgaver hen lette
etter.
Hovedfunn
Halvparten av brukerne kommer for å få
inspirasjon i form av:
a) finne ting å se eller gjøre
b) hjelp til å planlegge en dagstur
Mange lurer på praktisk informasjon.
Brukertester
Vi observerer hva folk gjør, og får med oss hvilke forventninger og tanker de har underveis.
Vi ser og hører hva som ligger bak adferden deres.
Hovedfunn:
Navigasjonen kan bli bedre.
Det er for mye tekst.
Viktig med god struktur og beskrivende titler.
Kart er populært.
Tilbakemeldingene fra undersøkelsene er særlig nyttig for den jobben vi hele tiden gjør for å holde innhold og navigasjon oppdatert og relevant.
Her er noen av oppgavene vi nå tar tak i:
Navigasjonen kan bli bedre
De som ikke finner det de leter etter, leter etter innhold som er på siden, men veien dit er ikke intuitiv nok. Vi skal gjøre det enklere å finne frem.
Reiseplanleggeren
De fleste bruker reiseplanleggeren på nettsiden og færre velger å bruke appen.
Derfor kommer vi til å legge kreftene i å gjøre web- versjonen av reiseplanleggeren best mulig, og legger appen i dvale inntil videre.
Tekst
Innholdet vårt skal både engasjere og skape reiselyst, gi relevant informasjon og være tilpasset søkemotorer som gir god trafikk og synlighet av vårt innhold. Dette vil være et kontinuerlig arbeid.
Slanking av innhold
Vi må ta bort innhold som er utdatert eller som viser seg å ikke være relevant for å planlegge en reise til vestlandet.
Søk
Vi vil optimalisere søkefeltet basert på hvordan brukerne faktisk søker og tenker.