Kampanjer for sommeren 2022
Vi er godt i gang med å tenke sommer 2022 - og håper det blir en sommer med flere internasjonale gjester.
I år er fortsatt Norge vårt viktigste marked, men også andre europeiske markeder forventes å finne veien til Haugalandet denne sommeren. Vi kjører en norgeskampanje sammen med Ryfylke, og en kampanje rettet mot bla Tyskland, Nederland, Danmark og Storbritannia sammen med Fjord Norge.
Begge kampanjene er satt opp på vår nye felles plattform, fjordnorway.com. Her kjøres ulike kampanjer i ulike deler av Vestlandet, og kraften ligger i at alle destinasjonene samler reiselystne til vårt felles univers hvor det er mye informasjon og inspirasjon til å planlegge turen til Vestlandet, og til Haugalandet.
Norgeskampanjen
Vi jobber ut fra scenario at nordmenn blir viktigst også i år. Årets kampanje vil gjenbruke mye av innholdet fra i fjor sommer, og vi styrker ressursene på distribusjon og optimalisering underveis i kampanjen.
Vi har lagt til rette for deg som ønsker ekstra synlighet av ditt produkt, les mer om det legger ned i saken.
Eksempler på annonseutforming:
Vi har flyttet kampanjesiden, norgesferieivest.no, til fjordnorway.com, sammen med vår nettside, og ønsker å lede trafikken inn dit. Du kan lese mer om våre nye nettsider her.
Erfaringer fra de siste 2 årene har vist at Facebook, Instagram og Snapchat er de annonsekanalene hvor vi får flest klikk til nettsiden, og kvaliteten på de besøkende er god med høy tid på siden. Schibsted ga også gode resultater på klikk gjennom partnerstudio i 2021. Vi ønsker fremdeles å bruke Schibsted, men i en litt annen form. Fokuset i år skal være på å lede mest mulig trafikk inn til egen kampanjeside.
Vi skal bruke innhold som allerede er produsert til årets sommerkampanje slik at vi kan bruke mer av budsjettet på å distribusjon og økt synlighet.
Som en del av kampanjearbeidet vil vi overvåke hvilke plattformer som gjør det best underveis. På denne måten kan vi optimalisere og justere annonsebudsjettet for å få mest mulig ut av hver krone.
Kampanjen er bygget rundt de samme segmentene som tidligere (les om de her)
- Hovedside: Klar for årets sommerferie?
- Opplev Nasjonale skatter på bilturen
- Ikoniske vandreturer
- 10 tips til deg som ønsker en aktiv ferie!
- Den perfekte bilferien for barnefamilien
- Tid for helgetur
- Eventyrlig vri på Discovery Route
- Her ligger bucketlistopplevelsene som perler på en snor
- Disse må du unne deg en gang i livet - minst
Til sammen er det 24 annonsevarianter fordelt på hovedsiden og de 8 undersidene. Disse blir sendt ut både på Visit Ryfylke og Visit Haugesund sin Instagram og Facebook, i tillegg kjører vi annonser på Snapchat og Schibsted.
Eksempler på annonseutforming:
Ønsker du ekstra synlighet i årets norgeskampanje? Da kan du lese om mulighetene for annonsering her:
Internasjonal kampanje - Fjord Secrets
Denne kampanjen gikk på luften tidlig i april.
I forbindelse med Fjord Secrets kampanjen som var planlagt til sommeren 2020 ble det laget en hovedfilm + en kort versjon både på engelsk + tysk. Det ble også laget en artikkelserie med 11 artikler med tilhørende videoer som dekket en rekke ulike tema. Den opprinnelige kampanjeplanen måtte skrinlegges i 2020. Årets kampanje bruker materiell som ble laget til kampanjen for 2020, men med nye kampanjesider på vår nye felles plattform. Annonsekjøp gjøres gjennom Sojern, som er både Meta- og Googlepartner. Kampanjen optimaliseres aktivt gjennom hele kampanjeperioden.
Fjord Secrets
Turforslag
Eksempler på displayannonser: